måndag 28 juni 2010

Politiskt korrekt

I helgen läste jag i hemortens annonsblad följande kolumn:

Skrämmande utveckling i svensk politik
Vi går mot ett nytt politiskt val. I höst ska vi bestämma vilka som ska styra Sverige under de kommande fyra åren.
Att försöka sätta sig in i politiken är inte det lättaste, men vi försöker hjälpa dig som tänker rösta i kommunalvalet genom att låta företrädare för de olika partierna varje vecka svara på frågor.
För mig är det andra gången jag röstar. Förra valet var för mig ganska ointressant, jag var inte insatt i politiken överhuvudtaget.
Men till det stundande valet har jag en tydligare uppfattning om hur jag ska rösta. Eller snarare, hur jag inte tänker rösta.
Jag känner mig mer insatt i politiken nu än för fyra år sedan. Anledningen till att jag börjat intressera mig mer för politik beror till stor del på Sverigedemokraterna. Inte för att jag sympatiserar med deras politik, utan för att deras partiprogram fascinerar mig.
Enligt partiledare, Jimmie Åkesson, vill SD att Sverige ska förbi Sverige och att den svenska befolkningen ska få tillbaka Sverige.
Vad han menar med det är för mig ganska obegripligt då jag inte riktigt förstår vad han menar är svenskt och vad det är som skall tas tillbaka.
Hur långt bak i tiden ska vi då gå för att få tillbaka det som är svenskt enligt SD?
Åkesson och hans parti är av den uppfattningen att Sverige tar emot för många invandrare vilket i sin tur leder till problem för det svenska samhället. Han talar om en skenande arbetslöshet, hög brottslighet och ökade gruppmotsättningar vilket i sin tur medfört en ökad otrygghet för det svenska folket.
På Sverigedemokraternas hemsida förklarar partiet hur de vill lösa problemen i de frågorna:
"För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum."
Jag undrar, är inte Sverigedemokraterna och deras anhängare med och bidrar till de ökade gruppmotsättningarna och våldet i samhället?
Sverigedemokraterna har funnits i Sverige sedan 1988 och har under de senaste åren varit det största partiet utanför riksdagen.
Efter höstens val kommer det förmodligen att se annorlunda ut. Enligt undersökningar pekar allting på att SD kommer att få en plats i riksdagen.
Hur kommer det sig att så många väljer att stödja partiets politik? Det tror jag är en viktig fråga som måste diskuteras. Jag tror personligen att det handlar om missnöje och okunskap.
Någonting måste ha gått fel i politiken när så många väljer att stödja ett främlingsfientligt parti.
Jag undrar om alla som tänker rösta på SD i höst egentligen vet vad partiet står för och vad deras politik innebär.
Det är viktigt att Sverigedemokraterna får komma till tals i de debatter som hålls. När de olika partierna ska hålla föredrag i skolor runt om i landet stänger man oftast ute SD. Det är helt fel! Man måste bjuda in dem till lugna och demokratiska debatter där de får en chans att: förklara sin politik och deras åsikter där man kan bemöta deras argument med verklighetsbaserade fakta och få dem att förstå hur viktigt det är med ett medmänskligt samhälle.


----------

Och jag kommenterar:

Man behöver sannerligen inte vara Sverigedemokrat eller hysa förståelse för SD:s åsikter för att reagera på denna ”Mellan raderna”-kolumn. Det förekommer i dag så många, som uttalar sig politiskt korrekt men inte har tillstymmelse till argumentation för sina uttalanden. Tvärtom är det dom skriver svart på vitt på, att det just står till på det sätt, som dom talar emot.

Exempel:
Svenskt är ju den kultur som under århundradena har vuxit fram och som vi känner oss hemma i och inte omedelbart vill förändra. I denna kultur känner vi oss hemma, och i den kulturen är vi överens (t ex skolavslutningarna). Förändringar i den kulturen sker mycket sakta och skall absolut ske mycket sakta. Många hyllar det ”mångkulturella” men det skapar motsättningar och stridigheter, som kan iakttas i många länder. Vi har fått lära oss att ta seden dit vi kommer. Detta gäller inte minst i länder, som varit hemvist för de hit kommande.

...en skenande arbetslöshet, hög brottslighet och ökade gruppmotsättningar vilket i sin tur medfört en ökad otrygghet för det svenska folket. Är detta inte sant? Om Sverige tar emot 70 000 invandrare ett år, innebär det inte att vi får ett ökat tryck på arbetsmarknaden och större arbetslöshet?
Har de utredningar fel, som visar på kraftig överrepresentation av invandrade när det gäller grövre brott? När var stenkastning mot polis och brandkår standard i Sverige före invandringsvågen? När hade vi senast ett tryck mot lagstiftningen att t ex förändra skilsmässoordningen så att sista ordet går till en imam?

Inkluderar inte medmänskligheten i ett samhälle att vi behandlar våra gamla på ett juste sätt? Vi har i dag inte råd att låta dem som bor på ett äldreboende få komma ut i friska luften på kanske en månad, och det fattas pengar för att låta dessa gamla få ett ägg om dagen. Är det så konstigt att det sticker i ögonen på genomsnittssvensken, när vi har råd att ta emot flest invandrare i hela Europa i förhållande till folkmängden? Men inte anser oss ha råd att ta hand om våra äldre, som dock har arbetat ett helt liv för Sverige!